Sejak pengedaran motosikal Kawasaki diambil alih oleh Modenas melalui Edaran Modenas Sdn Bhd (EMOS), ramai yang tertanya-tanya bila model jenama Jepun tersebut dapat ditawarkan kepada pasaran. Kini, kita sudah ada jawapannya.

Dalam satu majlis bersama pengurusan Modenas di kilang

Kawasaki sedia perkenal empat model CKD dan empat model CBU di Malaysia tahun ini, lebih mampu milik

Sejak pengedaran motosikal Kawasaki diambil alih oleh Modenas melalui Edaran Modenas Sdn Bhd (EMOS), ramai yang tertanya-tanya bila model jenama Jepun tersebut dapat ditawarkan kepada pasaran. Kini, kita sudah ada jawapannya.

Dalam satu majlis bersama pengurusan Modenas di kilang mereka di Gurun, Kedah, ketua pegawai eksekutif Modenas, Roslan Roskan memberitahu, syarikat bersedia untuk memperkenalkan empat model pemasangan tempatan (CKD) dan empat model import (CBU) Kawasaki kepada pasaran Malaysia dalam tahun ini.

Pengeluaran untuk dua motosikal yang dimaksudkan juga sudah bermula dan kami dapat melihat depan mata sendiri Ninja 250 ABS dan Z250 ABS. Ini adalah model yang menggunakan asas daripada model tahun 2018, yang bermakna ia menggunakan enjin dua silinder selari DOHC 249 cc berkuasa 39 hp dan 23.5 Nm tork. Ia dijangka dapat berada di wakil pengedar Kawasaki menjelang hujung bulan Julai ini.

Bagi Ninja 250 ABS, grafik yang digunakan hampir sama seperti model yang dipamerkan pada tahun 2020, sementara Z250 ABS pula menggunakan warna merah gelap. Selepas dua model ini, Modenas akan mengeluarkan pula Ninja 250 tanpa ABS – jangkaan kami, ia adalah untuk menjadikannya sebagai satu pilihan yang lebih mampu milik.

Satu lagi model CKD yang akan dilancar tahun ini tidak diberitahu, tetapi semasa lawatan ke dalam kilang (gambar tidak boleh diambil, dan hanya akan disediakan oleh Modenas), kami dapat melihat gambar Vulcan S, Z900 dan Z900 SE.

Roslan turut menjelaskan bahawa model yang dipasang dalam negara cumalah model berkapasiti bawah 650 cc, sementara yang lebih tinggi pula akan diimport. Untuk tahun ini, empat model import berada dalam perancangan untuk pengenalan kepada pasaran Malaysia.

Ia diberitahu adalah Versys 1000 SE, ZX-10R, ZX-6R dan juga Ninja 1000. Semua pilihan ini dibuat setelah wakil daripada Kawasaki melihat dan membuat kajian terhadap penggunaan dan penerimaan motosikal di dalam negara kita.

Selepas ini, lebih banyak lagi model akan diperkenalkan, sehinggalah H2R dan Z H2. Walaubagaimanapun, untuk dua model hypersport ini, rangkaian pengedar dan servis selepas jualan Kawasaki di Malaysia perlulah menjadi lebih matang terlebih dahulu.

Satu lagi perkara berkenaan yang dinyatakan, Modenas dengan adanya kemampuan dan kemahiran sendiri untuk memasang motosikal, mereka mensasarkan harga yang lebih mampu milik berbanding sebelum ini.



Source link

Leave a Reply